Om (scroll down for English)

Marianne Moe (f. 1975 på Herøy, Nordland) Ma i tekstilkunst fra kunsthøgskolen i Bergen.

Min farmor satt alltid med hekletøyet i fanget, og hun sydde de vakreste lappetepper av avlagte klær. Hun hadde en sterk estetisk sans og jeg beundret henne for det. Det var få kunstimpulser på øya jeg vokste opp på. Men jeg oppdaget tidlig kunst gjennom biblioteket og jeg bestemte meg for å bli kunstner da jeg var 14 år.

Å utforske og finne nye veier inn i et materiale er kjernen i mitt kunstnerskap. Jeg er inspirert av tradisjonelle tekstiler som båtryer og åklær.  Så vel som naturens formasjoner og skiftninger. Jeg arbeider med ullfilt som materiale, og jeg liker at det er kompakt og har gode muligheter til å bli skulpturelt. Mine signaturarbeider er laget i min egen tavleteknikk. Jeg farger store flak med filt for så å strimle og formklippe filten. Deretter limer jeg filten på høykant slik at det dannes relieff. Farge og struktur er også  sentrale virkemidler i mitt arbeid.

Arbeidene er innkjøpt til flere offentlige samlinger som Nasjonalmuseet, kunstindustrimuseet i Trondheim, Utenriksdepartementet, Oslo Kommunes kunstsamling og Kode Kunstmuseum i Bergen.

 

About

Marianne Moe (b. 1975 in Herøy, Norway) is graduate with an MA in Textile Art from the university in Bergen.

My grandmother always had a crochet in her hands, and she made beautiful quilts from old clothes. She had a strong aesthetic sense and I admired her for that. I grew up in an island in the North of Norway, in this small community there were few artistic impulses. But artboks in the library opened my eyes and I decided to become an artist when I was 14.

To explore new ways of expressions in a material is the essence in my art. I find inspiration in traditional Norwegian textiles, as well as shapes and shifting in nature. My main material is wool felt, and I like that it’s compact and have possibilities to become sculptural. My signatureworks are made with my own technique. Where I color big peaces of felt, cut the felt in pieces and mount it together to a relief. Different colours and structures are also central tools in my work.

My work is included in several public collections like The national museum in Oslo, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum in Trondheim, the Ministry of Foreign Affairs and KODE artmuseum in Bergen.